Thursday 14 May 2015

حمود الخضر - كن أنت

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Just be urself, perbaiki diri. Moga kita sentiasa bersyukur dengan nikmat yang sedikit apatah lagi nikmat yang banyak. Tak pe kita tak cantik rupa, as long kita upgrade diri untuk jadi insan yang cantik akhlak dimata Rabbul Jalil. Nah lagu arab ! hee






لأجاريهم، قلدت ظاهر ما فيهم
Ketika ingin bersaing dengan yang lain, aku ingin meniru perwatakan luar dan dalamnya.

فبدوتُ شخصاً آخر، كي أتفاخر
Jadi aku boleh jadi seorang yang lain hanya
untuk berbangga

و ظننتُ أنا، أنّي بذلك حُزْت غنى
dan aku sangka jika aku lakukan seperti itu aku akan dapat kelebihan

فوجدتُ
أنّي خاسر، فتلك مظاهر
Tetapi yang kuperolehi hanyalah kerugian di atas perwatakanku ini.

لا لا
لا نحتاج المال، كي نزداد جمالا، جوهرنا هنا، في القلب تلالا
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan,
kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini
di dalam hati ia bersinar.

لا لا
نرضي الناس بما لا، نرضاه لنا حالا، ذاك جمالنا، يسمو يتعالى
kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang tidak ada, yang tidak sesuai dengan kita, kecantikan kita, semakin bertambah hingga ke atas.

كن أنت تزدد جمالاً
Jadilah diri kamu sendiri
pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada

أتقبّلهم، الناس لست أقلّدهم
Sungguh aku menerima mereka
tetapi tidak pula aku meniru perwatakan mereka
إلا بما يرضيني، كي أرضيني
melainkan apa yang aku terima itu aku telah redha.

سأكون أنا، مثلي تماما هذا أنا
aku ingin menjadi seperti diri aku sendiri
inilah aku

فقناعتي تكفيني، ذاك يقيني
hal ini kurasakan sudah cukup
dan aku sangat pasti

سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم
Aku akan jadi mengikut kemampuan diriku
aku tidak perlukan orang lain menerimaku

وأكون أنا، ما أهوى أنا، مالي وما لرضاهم
aku akan jadi apa yang aku suka
kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku


Conclusion is saya sayang awak. miahahaaa.. nak share sikit bila kita rasa nak buat baik, buat je, x yah peduli kalau ada condem atau comment yang tak memberangsangkan. bila masa bila abad nak capai apa yang kita nak. just proceed jangan toleh belakang dah. kuat semangat, bila kita da ada kekuatan yang dibina dengan rasa cinta kepada yang satu, tak de sapa boleh leraikan, cewahhh.

Allah tu Maha Lembut, Maha Perkasa, semua kejadian dihujung jari Nya. buat je apa apa yang kita nak dengan rasa humble dan make sure itu perkara yang diredhaiNya x kisah la nasihat orang ke, tolong orang ke, pergi majlis ilmu ke, join program2 tarbiah ke,  tapi kalau buat dengan rasa riak, perbaharui niat. riak ni akan hilang dengan sendirinya sebab kita manusia biasa memang tak boleh lari daripada sifat ni. biar je riak tu ada dalam diri. lama2 kurang la dengan Izin Nya pula x de da sifat tu InsyaAllah. tapi jangan buat perkara bodoh da la. manusia ni sebaik2 ciptaan Allah, guna akal bukan nafsu dan perasaan. 


No comments:

Post a Comment