Tuesday 12 May 2015

Ms Yunas: Jom taubat ! itu ubat

Assalamualaikum buddies,

Alhamdulillahi rabbil-'alamin was salatu was salamu 'ala ashrafil anbiyai wal-mursalin nabiyina muhammad wa 'ala alihi wa sahbihi ajma'in
Amma ba'ad


Puja dan puji terlalu layak untuk Allah SWT Rabbul Jalil. Selawat dan salam buat rasul kesayangan ummah Muhammad SAW. Na'am sollu alan nabi jom kita pakat-pakat selawat ke atas nabi, moga nabi kenal kita di padang mahsyar nanti, sudi bagi kita syafaat InsyaAllah. Ameen yarabbal a' lamin. Tak lama lagi kita dah nak masuk bulan ramadhan.

 

Allahumma Ballighna Ramadhan

O Allah! Let Us Reach The Month Of Ramadan.


Bagi yang tidak sempat berdoa sempat-sempatkanlah berdoa untuk kita sampai ke bulan ramadhan. Apa persiapan penting kita sebelum masuk ramadhan? Kita nak tanam banyak-banyak pokok kebaikan tak dapat tidak kena tebas semak samun dosa dalam diri. Ini persiapan taubat persiapan yang sangat penting. Kenapa kita perlu taubat-taubat ni ye? Sebab ye la hari hari kita dok buat dosa. Nabi yang bukan ahli dosa pun setiap hari bertaubat. kita yang bukan maksum ini lagi la perlu bertaubat kepada Allah.


Nabi SAW sebut aku yang paling bertaqwa di kalangan kalian semua, yang paling akrab dengan Allah, namun demikian sesungguhnya aku meminta ampun, istighfar lebih 70 kali sehari semalam kepada Allah. Hadis Riwayat Ibnu Majah. Subhanallah saya menyeru kepada diri dan semua yang membaca sama samalah memperbanyak istighfar. Nabi2 dulu kan semua beristighfar dan ajar umatnya supaya beristighfar kepada Allah SWT.


Contohnya Nabi Adam AS kisah nya mahsyur, moga Allah meredhoinya. Baginda memakan buah terlarang. Baginda sungguh sungguh merayu taubat kepada Allah 


 Al a’raf ayat 23 
Nabi Adam merayu kami zalimi diri kami ya Tuhan kalau engkau tak ampunkan kami tak beri rahmat kepada kami rugi kami nanti ya Tuhan 
Nabi Nuh AS pun merayu rayu taubat kepada Allah SWT

Nuh ayat 28
Ya Tuhanku! ampunilah aku, ibu-bapakku, dan siapa pun yang memasuki rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kehancuran. 

will be continued via sebarkan bahagia untuk pencerahan yang life Ustazah Fatimah Syarha. yeah ! moga semua bahagia bila Allah sentiasa di hati.



No comments:

Post a Comment